neděle 9. června 2013

HARMONIE/SES UYUMU

HARMONIE
SES UYUMU
V turečtině se neobejdete bez znalosti hláskové harmonie.
Turečtina používá přípony a koncovky. Předpony v ní budete hledat marně.

HARMONIE DVOU SAMOHLÁSEK
İKİ SES UYUMU

Pokud je v poslední slabice tureckého slova obsažena tvrdá samohláska
a, ı, o, u
připojíme příponu nebo koncovku obsahující 'a'.
Pokud je v poslední slabice tureckého slova obsažena měkká samohláska
e, i, ö, ü
připojíme příponu nebo koncovku obsahující 'e'.

POUŽİTÍ
MNOŽNÉ ČÍSLO
-LAR/ -LER
masa+LAR
kapı+LAR
kol+LAR
okul+LAR
leke+LER
pil+LER
kör+LER
küçük+LER

LOKATİV:
-DA, -DE/ -TA, -TE
çanta+DA
ev+DE
kitab+TA
iş+TE

ABLATİV
-DAN, -DEN/ -TAN, -TEN
okul+DAN
ev+DEN
mutfak+TAN
iş+TEN

HARMONIE ČTYŘ SAMOHLÁSEK
DÖRT SES UYUMU

Pokud je v poslední slabice tureckého slova:
A nebo I.......................připojíme příponu nebo koncovku obsahující I
E nebo İ.......................připojíme příponu nebo koncovku obsahujícíİ
O nebo U.....................připojíme příponu nebo koncovku obsahující U
Ö nebo Ü.....................připojíme příponu nebo koncovku obsahující  Ü

POUŽİTÍ
např.
U pomocného slovesa být -DIR4/-TIR4
-dır,-dir,-dur,-dür
-tır,-tir,-tur,tür
U tázacích částic -MI4
-mı,-mi,-mu,-mü
V genitivu -IN4, -NIN4
-ın,-in,-un,-ün
-nın,-nin,-nun,-nün
V akusativu -I4,-YI4
-ı,-i,-u,-ü
-yı,-yi,-yu,-yü
V přivlastňovacích příponách -IM4,-IN4,(s)I4,-IMIZ4,-INIZ4,
-ım,-im,-um,-üm
-ın,-in,-un,-ün
-ı,-i,-u,-ü
-ımız,-imiz,-umuz,-ümüz
-ınız,-iniz,-unuz,-ünüz

aj.

Na začátku vám to může přijít trošku složité, ale časem bez přemýšlení budete pravidlo harmonie v turečtině zvládat s přehledem.

3 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Ahoj Míšo, s turečtinou začínám a koukám i do Tvých materiálů. Můžeš mi prosím vysvětlit, co znamená ta 4 u těch přípon? Možná je to jednoduché, ale já to nepobírám. :) Teşekkürler.

Unknown řekl(a)...

Ahoj Zuzko, je to jednoduché. Vokalni harmonie se dělí na malou a velkou.
Malá-harmonie dvou samohlásek: přípona obsahuje buď tvrdou samohlásku -a nebo měkkou samohlásku -e (lar,ler/ da,de...)

velká-harmonie čtyř samohlásek(proto ta čtyřka)
Přípona v tomhle případě má čtyři verze. Může obsahovat I,İ,U,Ü.
např. přivlastňovací přípona moje -ım4= ım,im,um,üm.
ad+ım - mé jméno
ev+im - můj dům
top+um - můj míč
müdür+üm - můj ředitel

Ze začátku to možná bude pro tebe těžké, ale nevzdávej se! Přeju ti hooodne štěstí s turečtinou.

Unknown řekl(a)...

Děkuji moc za vysvětlení!! :)