pondělí 8. srpna 2016

SLOVESO BÝT V MINULÉM ČASE KROK ZA KROKEM


SLOVESO BÝT V MINULÉM ČASE


Minule jsme se podívali jak používat sloveso být v přítomném čase (sloveso byt krok za krokem) a teď se podívejme jak to funguje v minulém čase:) Není to nic těžkého, jen je třeba pěkně to naše turecké puzzle poskládat.

Přípony:

+dı/di/du/dü+m= byl jsem (byla jsem)
+dı/di/du/dü+n= byl jsi
+dı/di/du/dü  = byl (byla/bylo)
+dı/di/du/dü+k= byli jsme
+dı/di/du/dü+nüz= byli jste
+dı+lar/di+ler/du+lar/dü+ler= byli/byly/byla

Ben güzel+di+m (Já jsem byl pěkný)
Sen güzel+di+n (Ty jsi byl pěkný)
O güzel+di (On byl pěkný)
Biz güzel+di+k (My jseme byli pěkní)
Siz güzel+di+niz (Vy jste byli pěkní)
Onlar güzel+di+(ler) (Oni byli pěkní)
píšeme dohromady: arkadaştın, büyüktün ...


değildim= nebyl jsem
değildin= nebyl jsi
değildi= nebyl
değildik= nebyli jsme
değildiniz= nebyli jste
değildiler= nebyli

příklad:
Ben evli değildim. Já jsem nebyla vdaná./Já jsem nebyl ženatý.

Biz mutlu değildik. My jsme nebyli šťastní.

příklad:
Sen evli miydin? Ty jsi byla vdaná?/ Ty jsi byl ženatý?

Siz mutlu muydunuz? Vy jste byli šťastní?

příklad:
Sen evli değil miydin? Ty jsi nebyla vdaná?/Ty jsi nebyl ženatý?

Siz mutlu değil miydiniz? Vy jste nebyli šťastní?

příklady:

Neredeydin? Kde jsi byl?
Evdeydim. Byl jsem doma.
Hastaydım. Byl jsem nemocný.
İşteydim. Byl jsem v práci.


KOLAY GELSİN!

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

Super, jako vzdy krasne vypracovane. Dekuji